Dag 6 - 6 september 2017

6 september 2017 - Lecce, Italië

Heerlijk geslapen maar toch ook weer vroeg wakker. De ontbijtzaal is vol met gasten, in de grote lobby beginnen de eerste congresgangers zich al te verzamelen. Voor het ontbijt is alles te krijgen, van toast tot een omelet, die met een druk op de knop uit een machine wordt geperst. Heel apart. Fruit, yoghurtjes, zoete broodjes, fruitsappen, noem het maar op. We houden het bescheiden. Het is snikheet buiten, al om 10 uur. We wandelen eens buiten de toeristische paden naar een ander gedeelte van de stad waar ook - uiteraard - winkeltjes zijn. Er is best wel wat volk op de been. Maar wat opvalt: lange broeken, soms zelfs een jas aan of colbert met stropdas. Hè? Voelen zij die dik 30 graden niet? En dan nog flink de pas er in ook.

Even terug naar het hotel. Misschien even zwemmen in het buitenzwembad. Of toch maar niet? Er staat daar geen wind, er moet een badmuts op (hebben we niet), dus nee, even naar de kamer om af te koelen. Dat lukt. Hup, er weer op uit. Andere kant uit. We passeren een enorm grote begraafplaats, maar de deur is dicht. Via een park komen we uit in een woonwijk. Uiteraard een Lidl. In de buurt nog een monumentaal fort, ook dicht, maar het lijkt wel in restauratie. We vinden de weg terug naar het hotel. Dat klinkt gemakkelijker dan het was. Hoe logisch de kaart er ook uitziet, in werkelijkheid maakt het veel uit of er bijvoorbeeld mensen op straat zijn, winkels en café's open of dicht. En dan is de gps ook nog eens minder zichtbaar, ja, dan loop je wel eens een rondje. 's Avonds is het nog warm, zo'n 25 graden met een zacht briesje. Het centrum is opnieuw druk. Op het grote plein vlakbij de ingang zit een muzikant te drummen op potten en pannen in een enorm tempo. Klinkt goed, soms slaat hij even mis maar ach. Hij zit er trouwens elke avond en verdient zo een paar centen. Op dat plein is voor kinderen ook altijd een activiteit. Dit keer is het enorm grote bellen blazen. Een dame in een lange paarse jurk blaast ze en de kinderen "vangen" de bellen. Bedtijden voor kinderen zijn er niet. Ze zullen overdag in de hitte wel wat vaker rusten of slapen.