Dag 7 - 7 september 2017

7 september 2017 - Lecce, Italië

Ja ja, het verslag van deze dag liet even op zich wachten, maar ja, dan zullen we onze tijd wel beter besteden dan met schrijven... Vandaag is het superheet in Lecce. Wat doen we, de stad in of de kustlijnen verkennen? We gaan toch de stad weer in. Ergens nemen we toch weer verkeerde afslagen. Of wij de stad helemaal hebben gezien? Wij weten het wel zeker. Sommige buurten wel 2 of 3 keer. Maakt niet uit, maar de hitte drijft ons halverwege de middag naar het hotel. Even wat drinken bij het zwembad. Dat "even" wordt iets langer. Bij ons aan tafel schuift een oudere Noorse dame. Haar man steekt meteen twee duimen in de lucht en haalt binnen wat te drinken voor ze. Zijn lach en gelaatsuitdrukking doet ons meteen aan Tommy Cooper denken, de Britse komiek waarbij alle trucs mislukten, zo grappig. Tommy komt met drinken terug maar met enige paniek in de ogen. Hij is zijn geld even kwijt, toch ruim 300 euro. Hij gaat zoeken en is weg. Zijn vrouw blijft bij ons. Een kwartiertje later komt hij terug. Het geld was gewoon waar hij het gelaten had maar was dieper weggezakt in het tasje.

We raken uiteraard aan de praat. Ze komen uit Noorwegen, uit Kristiansand, zuid Noorwegen. Al eens geweest in Noorwegen, vragen ze. Nee. We krijgen les. De Noren in het noorden zijn het meest vriendelijk en de natuur wonderschoon. West en oost zijn wat stuurser en zuid Noren zijn op zichzelf. Als we naar Noorwegen gaan, dan zeker Bergen bezoeken en dan naar het noorden. En als we flink in de slappe was zitten, dan halverwege de oostkust op een cruiseschip stappen en 5 dagen varen naar het noorden, zoek een kamer aan stuurboordkant, niet aan land gaan, en 5 dagen terugvaren, uiteraard dan aan bakboordkant. Afijn, veel verhalen verder en veel gelachen. Zijn vrouw is erg vermoeid. Ze is bijna niet te verstaan zo zacht praat ze. Ze zijn samen met ruim 100 andere Noren uit dezelfde regio op reis. Beiden zijn half in de zeventig. De rest van het gezelschap druppelt ook zo'n beetje aan. Een mix van vooral ouder maar ook wat jeugdigen. Er hangt een goede sfeer, want dit soort reizen doen ze al jaren samen.

We nemen afscheid. Zij eten 's avonds in het hotel en gaan nog even rusten. Wij eten in de stad, heerlijk!