Dag 12 - 12 september 2017

12 september 2017 - Rimini, Italië

De schoonmaakster van het hotel is zo fanatiek aan de gang dat wij er om 8 uur wakker van worden. Dat kan toch niet? We vermelden het bij de receptie en die herkennen het signaal. Ze zullen het opnieuw aan haar zeggen. Hmm. Als de dag dan toch vroeg moet beginnen, laat er dan in ieder geval wat zon zijn. Ja! Gespot! En goed ook. Lekker hoor. De wandelschoenen aan en richting Rimini noord, San Angelo. Best wel een eindje lopen. We starten op de boulevard richting de havenpunt. Een kopje koffie onderweg. Een 20 jarige serveerster vindt ons wel interessant. Ze blijft maar babbelen. Zelf komt ze uit Napels maar ze is hier om te werken. Haar droom is te trouwen met een jonge knappe Fransoos want ze vindt de taal zo mooi. En de Fransen hebben klasse, vindt ze. Wij noemen dat arrogantie maar dat zeggen we maar niet hardop. Laat haar maar blijven vasthouden aan haar droom. Mooi toch?

De brug over bij de haven en de wijk in. Er is flink gebouwd de afgelopen jaren. Prachtige villa's met camera's beveiligd, en grote appartementencomplexen. Bij een kleine "bar" eten we wat broodjes en een frisje erbij. In het toilet vergapen we ons aan het tegelwerk. Niet omdat het zo fraai is, maar omdat er geprobeerd is om er iets moois van te maken, maar het is niet helemaal gelukt. Waarschijnlijk op een verkeerd punt begonnen waardoor er naar beneden toe steeds meer cement nodig is om de tegels, grote ook, op hun plaats te houden. En wat is het hier ook weer stil op straat.

Het is inmiddels hard gaan waaien. De temperatuur zakt nog niet direct maar later op de middag is een vestje toch wel nodig. De Russische toeristen hebben dat niet nodig. Het lijkt hen niet te deren. En toch staat het gek. Alsof je in de winter in Nederland in een korte broek zou lopen. Bij een viswinkel kopen we aas en een net. Er gaat morgen gevist worden. De hengel is tenslotte niet voor niets meegenomen.

We eten op tijd want vanavond wordt in een aantal café's de voetbalwedstrijd Juventus-Barcelona uitgezonden. Ja, die moet je in Italiaans gezelschap kijken. Café 1 is helemaal gereserveerd. Maar pub 2 heeft een fantastische tafel voor 4 voor ons. Dat komt goed uit, want de Nederlandse collega's schuiven straks aan. Steeds meer mannen schuiven de pub binnen en schuiven aan. Een grote zelftap van de pub wordt die avond wel 3 keer bijgevuld met liters bier. Ze worden er niet "vervelend" van, ook niet omdat Juventus verliest. Sportief gedrag, daar houden we van. Na de wedstrijd loopt de pub snel leeg. We maken het niet laat en lopen terug naar onze hotels, die op dezelfde route liggen. En collega's: het was weer gezellig!