Zaterdag 8 september 2018

8 september 2018 - Milaan, Italië

Milaan. De stad. Grandeur verwachten we. Dat is niet helemaal uitgekomen. De beelden op tv met de mannen in strakke moderne pakken, kapsels waar geen haartje verkeerd zit, vrouwen in dure jurken en behangen met fraaie sieraden, dat zie je enigszins in de Galleria Vittorio Emanuele, een prachtig overdekte passage met uiteraard de dure winkels. Een handtasje koop je er vanaf 2000 euro. In de Galleria vind je geen betontegels, nee, prachtig marmer met afbeeldingen hier en daar en buitengewoon schoon. Halverwege de Galleria is een afbeelding van een os. De legende zegt dat je geluk zult krijgen als je met de hak over de ballen van de os draait. En ja, de toeristen zie je allemaal met de hakken draaien. Wij niet. Geluk kan toch niet afhankelijk zijn van de in marmer uitgetekende ballen van een os. De straten in Milaan zijn breed. De gebouwen allemaal hoog. Anderhalf miljoen mensen wonen er. En omdat het allemaal hoogbouw is, is de oppervlakte beperkt. De stad is in segmenten opgebouwd. Winkels in het centrum, de volgende ring bestaat uit kantoren en commerciële gebouwen. En tussendoor veel groen, grote parken, water. Bewegen in de stad is gemakkelijk. Opletten voor de trams die langs je heen razen. Taxies rijden af en aan. Je koopt een kaartje voor 4,50 euro en kunt 24 uur van al het openbaar vervoer gebruik maken. Dus de metro, ondergronds, trams, bussen. Dat is nog eens een mooi systeem. We beginnen trouwens bij de kanalen Naviglio Pavese. Prachtig! Aan langszijden veel restaurants en barretjes. Als het ‘s avonds verlicht is, zal dat een romantische plek zijn, maar zo lang zijn we niet gebleven. Wat echt bijzonder is, is de Duomo, de dom. Vroeger kon je er kennelijk gratis in. Tegenwoordig betaal je entree en is de kerk rondom beveiligd met militairen (bomgevaar). We gaan niet naar binnen. Er staat trouwens ook een lange rij te wachten. De buitenzijde is bekleed met zoveel hand gesneden beelden en elk beeld is verschillend. Wat een werk zit er in dat gebouw. Dat moet minstens een halve eeuw hebben gekost. Eten en drinken is volop verkrijgbaar, maar in de tweede commerciële ring is dat een stuk minder. Behalve het voorzien van koffie, sapjes en broodjes, pizza, kopen we niets, behalve een magneet met de afbeelding van de Duomo. We hebben een eerste indruk van Milaan. Natuurlijk hebben we niet alles gezien. Dus we moeten nog eens terug. Komt wel weer een keer.

1. René:
    13 september 2018
    Mooie Dom Richard. Wij zijn in de kathedraal van Praag geweest. Heeft er iets van weg. Indrukwekkend. Gemaakt met mensenhanden ipv machines tegenwoordig.