Zondag 16 september 2018

16 september 2018 - Isola di Capo Rizzuto, Italië

Omdat we vandaag naar Santa Severino willen rijden, moeten we op tijd op staan. Het is een klein uurtje rijden, de bergen in. We vallen in herhaling, maar het praten begint vroeg en we moeten echt op staan om ons plan te trekken. We kunnen op 2 manieren er naar toe gaan, via een “gewone” weg of via een bergweg. De gewone weg, via Crotone, is de ochtendroute. onderweg zien we veel kale heuvels, hier en daar wat schapen, wat ze eten weten we niet. Maar ook zomaar een hotel of agritoerisme, oftewel verblijven in een grote boerderij op het platteland. Niets voor ons. Dichterbij gekomen zien we dat de stad op een bergtop ligt. Met een kronkelweg door de stad rijden we helemaal naar boven en zetten de auto op het kerkplein. Nog een trap naar boven en dan zijn we op het echte kerkplein. Ondanks de hoogte waarop we zijn, is het hier ook erg heet. Geen zuchtje wind. Een kasteel op de rand van de stad, het plein de stad in en aan het eind van het plein de kerk. Voor het kasteel wordt weer entree gevraagd. Doen we niet. Dan maar niet binnen kijken. Prachtige vergezichten. Op het terras zitten wat mannen. We zetten ons er ook op een stoel. De kerk zou bijna uitkomen. Bas had al verteld hoe dat zou gaan en zo is het ook: eerst komen de mannen uit de kerk. Die gaan naar het terras of lopen rondjes. Daarna komen de vrouwen er uit. Die gaan naar huis om te koken. De bar zet nu de muziek op. Ondertussen is een busje aangekomen met Italianen. Wat vrouwen, mannen en kinderen. Een spektakel ontstaat. Eén van de vrouwen wil een foto nemen bij het kasteel met een paar mensen ervoor. Dat beviel 1 van de andere vrouwen niet. Ze grijpen elkaar nog net niet bij de haren maar er vallen harde woorden. Op een gegeven moment loopt 1 van de vrouwen al foeterend weg en gaat op een bankje zitten naast 1 van de jongeren die ook mee is gekomen. Die moet het vervolgens ontgelden. Daarna gaat ze weer naar de vrouw met wie ze ruzie heeft en begint het allemaal opnieuw. Het gezelschap trekt het stadje in, maar de vrouwen lopen ver uit elkaar. Komt niet meer goed vandaag. Wij lopen zelf de kerk even in. Erg mooi. Gedetailleerde muurschilderingen, mooie hoekjes. Veel foto’s. Nog een rondje door het stadje, waar eigenlijk niet een structuur valt de ontdekken. Kruip door sluip door. Soms lijkt het of je door tuinen van huizen loopt. Dus we maken de rondtocht niet te lang. We hebben met Bas en Janny niets afgesproken over het middageten maar ook niet af dat we er niet zullen zijn. Dus we rijden terug via de bergweg. Over kronkelende wegen komen we uiteindelijk weer bij de kust. En we zijn weer “thuis”. in de middag houden we ons gemak. We gebruiken het zwembad (niet groot maar groot genoeg) om lekker af te koelen. Dat lukt goed. In de avond gaan we barbecuen. Heerlijk gegeten. Wijntje erbij, en maar weer praten, tot diep in de nacht. De klok slaat half 2.