Dag van vertrek - 31 augustus 2017

1 september 2017 - Pescara, Italië

Ja, het is zo ver. Ut giet oân! Donderdagmorgen om half vijf is de auto bepakt en beladen. In regenachtig weer vertrekken we. Richting Italië. De eerste rit is 1200 kilometer, via Oostenrijk naar Verona in Italië, waar we zullen overnachten. Wat een takkeweer onderweg. Waar het in Nederland, België en Luxemburg miezerde en ook wel eens niet regende, komt het Duitsland met bakken uit de hemel. En natuurlijk veel opstoppingen door wegwerkzaamheden. Maar als we lekker door kunnen rijden, zitten we vanavond in hartje Verona een fijne pizza te eten. Tsja, als het mee zit.

Net na Ulm, 50 kilometer voor de grens met Oostenrijk, gebeurt een ongeluk. Betrokken zijn een caravan en auto. De auto is zo plat als een dubbeltje. Stilstaan dus. De ene na de andere hulpdienst scheurt voorbij. Ruim een uur koekeloeren naar iets waar niets lijkt te gebeuren. Auto’s schuiven achter ons aan en aan en aan. Het moet intussen al kilometers file hebben opgeleverd. Een paar Nederlanders lopen voorbij en weten meer. Vier lichtgewonden, hoe is het mogelijk! Maar veel olie op de weg en dat opruimen kost zeker nog een uur. Gelukkig voor de betrokkenen bij het ongeval, maar wat een pech voor ons. Zo zonde van de tijd… maar na een klein kwartier reden we weer. Met ontzettend veel regen, de snelwegen staan behoorlijk blank.

Oostenrijk komen via tweebaanswegen met mooie bochten binnen via Innsbruck. Ook daar regent het. Dat belooft wat. Uiteraard moeten we even stoppen voor de zelfgemaakte goulashsoep. Oh, heerlijk! In Italië passeren we de Dolomieten, de linkeroever van het Gardameer en het wordt zowaar droog en warmer. Tot nu toe hadden we maximaal 17 graden, bij aankomst in Verona (half 10!) tellen we 26 graden. Een prima onderkomen met een vriendelijke gastheer. Hij tovert een paar biertjes en een glas onbestemde wijn op tafel. Maar we zijn redelijk uitgeblust en gaan naar bed. Even nog de luidruchtige Italiaanse buurtjes er op wijzen dat we om 11 uur toch echt ongestoord willen slapen... De wekker staat op kwart over zes.