Dag 15 - 19 september - Vipiteno

20 september 2023 - Vipiteno, Italië

Het zal vandaag niet warmer worden dan 20 graden en bewolkt. O ja? Nee hoor. in de vroege ochtend hangt er nog een dikke mistlaag in de bergen maar die verdwijnt al snel. Daarvoor in de plaats gaat de zon schijnen en het warmt snel op. Daar komen we achter als we na het ontbijt eens langs de buitenranden van de stad wandelen. Het is niet groot, dus de afstanden zijn het niet. We komen aan bij de gondelbanen die hoog de bergen in gaan. Ach, laten we dat eens doen. We hebben het al een beetje warm met onze lange broeken en hoger in de bergen zal het best frisser zijn. Dan zijn we er op gekleed. De gondel gaat best hier en daar steil omhoog maar wat een prachtige vergezichten! Na een klein kwartier komen we aan op 1860 meter hoogte. En is het daar frisser? Nee hoor. Het is er juist erg warm. De zon is fel en prikt als het ware. Bij een café drinken we wat fris en nemen er apfelstrudel bij. Heerlijk! De zon is zo fel dat we in de schaduw moeten zitten. We lopen nog een paadje in waar een paar weides zijn waar dieren worden gehouden. Een wei met geitjes, 1 met lama’s en 1 met alpaca's. Ze zien er allemaal goed verzorgd uit. We zijn een uurtje boven in de bergen en nemen de gondel terug naar beneden. En weer mooie vergezichten over de bergen, over Vipiteno en wat omliggende woonwijken. Het waait bijna niet dus de gondel is stabiel. Dat betekent dat we mooie foto’s en video’s kunnen maken. Eenmaal weer terug beneden gaan we snel richting het hotel om de korte broeken weer aan te trekken. Het is zo;n 25 graden, onbewolkt. Mooi weer voor een laatste volle dag in Italië.

In de middag lopen we het stadje in om wat terrasjes te pikken en een heerlijk broodje te eten. Er zijn grote groepen toeristen in de stad die hier waarschijnlijk een middag rondlopen. Het geeft gezelligheid en volle straatjes. Maar ook volle terrassen. Wij blijven daarom maar wat langer hangen op het terras anders hebben we zelf geen plek meer. In de namiddag pakken we de koffers alvast en rusten we wat. We rekenen ook alvast de kamer af bij de receptie. Omdat het zo’n grote kamer is, denken we dat dit wel een vette rekening zal worden. Maar het valt mee, 125 euro per nacht inclusief ontbijt en toeristenbelasting. Niet echt goedkoop maar voor deze kamer wel begrijpelijk. Eerlijk gezegd rekenden we zelf al op zo’n 200 euro per nacht. Dus dan valt het weer mee. Het avondeten genieten we bij restaurant In die Lilie. Grappig is dat we een voorgerecht nemen waarvan 1 op de menukaart staat maar wordt aangepast (iets kleinere portie) en 1 voorgerecht staat niet op de kaart maar dat maken ze op verzoek. Geen gekke vraag en geen punt. Na het eten is het uitgestorven in het dorp. Niet dat het echt koud is, maar het is natuurlijk gewoon dinsdag en de inwoners hier zijn in de avonduren gewoon thuis. De toeristen die er al logeren zijn, denken wij, veel op doorreis en dus geen nachtbrakers. Maakt niet uit. Er is voetbal op televisie en dat kunnen we op de iPad kijken. En zelf willen we ok vroeg opstaan om op tijd richting Nederland te rijden. Of we dat in 1 keer doen of met een tussenstop ergens hangt af van de drukte op de weg en of we het zat worden om te rijden. We zullen het morgen wel zien.

1. Derk:
    20 september 2023